Η φωτογραφία ως ντοκουμέντο

G. Moutafis and S. Staveris

Εαρινό Καλλιτεχνικό Εργαστήριο 24/04 - 10/05/2015
Εισαγωγή
Φωτογραφίες καταγραφής σημαντικών κοινωνικών γεγονότων έχουν αποτελέσει πεδίο συζήτησης και προβληματισμού, εγείροντας ερωτήματα και συγκρούσεις στο κοινό για τον τρόπο προσέγγισης του φωτογράφου αλλά και στον ίδιο τον φωτογράφο για τη στάση που επέλεξε να κρατήσει.
Σε πολλές περιπτώσεις, εμβληματικές φωτογραφίες έχουν επηρεάσει τη συλλογική συνείδηση, άλλοτε αποκαλύπτοντας, κι άλλοτε αλλιώνοντας το πραγματικό τους νόημα, και σε άλλες, φωτογραφικές ιστορίες έχουν συμβάλει στην κοινωνική επαγρύπνιση φωτίζοντας και αναδεικνύοντας κρυφά στοιχεία και γεγονότα.
Η φωτογραφία έχει την δύναμη να εισβάλει στη μνήμη προκαλώντας ανάμεικτα συναισθήματα και ερμηνείες.
Πόσο διαφορετική μπορεί όμως να είναι η ερμηνεία μιας φωτογραφίας και πόσο εύκολα ενας φωτογράφος μετατρέπεται από αυτόπτης μάρτυρας σε αμφισβητήσιμο παρατηρητή; Ιδίως σε μια εποχή όπου μια κατακλυσμιαία παλίρροια κάθε είδους εικόνων θολώνει όλο και περισσότερο τα όρια μεταξύ του πραγματικού γεγονότος και της υποκειμενικότητας του φωτογράφου, αλλά και υποβαθμίζει την ίδια την αξία της μαρτυρίας.
Από τα πρώτα βηματά της, η φωτογραφία μετατράπηκε συχνά σε εργαλείο ελέγχου και διαστρέβλωσης της ίδιας της μαρτυρίας της - παλιά τα φωτομοντάζ, σήμερα οι “μονταζιέρες”- αλλά με τα ψηφιακά εργαλεία που διαθέτει πια ο καθένας, η αναζήτηση της “αλήθειας” μπορεί να μοιάζει όλο και περισσότερο μία χαμένη υπόθεση απέναντι στην κουλτούρα του «ψεύτικου/ fake».
Μεθοδολογία
Το εργαστήριο θα επικεντρωθεί στη μελέτη, την έρευνα και την παραγωγή /οπτικοποίηση ενός πρότζεκτ. Στόχος είναι οι διδάσκοντες να δώσουν μια δημιουργική κατεύθυνση στους συμμετέχοντες ώστε να ξεπερνούν τις προκλήσεις και τα διλήματα που προκύπτουν κατά την διάρκεια της φωτογράφισης στο πεδίο. Οι συμμετέχοντες θα διδαχθούν τρόπους προσέγγισης και δημιουργίας μιας φωτο-ιστορίας και τους βασικούς κανόνες δεοντολογίας.
To εργαστήρι αποτελείται από 6 διαλέξεις που θα γίνουν σε δύο σκέλη με συνολική διάρκεια 24 ώρες (η κάθε διάλεξη διαρκεί 4 ώρες).
Στο πρώτο σκέλος θα πραγματοποιηθούν παρουσιάσεις και συζητήσεις των συμμετεχόντων ώστε να αναπτυχθεί η ιδέα τους για το πρότζεκτ, το οποίο δεν έχει περιορισμούς. Μπορεί να είναι ομαδικό ή ατομικό, φωτογραφικό ή οπτικοακουστικό (video-multimedia). Επίσης θα παρουσιαστούν έργα γνωστών φωτογράφων με σκοπό την ανάπτυξη της oπτικής αντίληψης.
Θα ακολουθήσει παρουσίαση της προσωπικής δουλειάς των διδασκόντων καθώς και διαλέξεις απο προσκεκλημένους που θα παραβρεθούν στο εργαστήρι.
Στο δεύτερο σκέλος θα ακολουθήσουν συζητήσεις και θα γίνει η επιλογή (editing) των εργασιών που θα παραχθούν κατά την διάρκεια του εργαστηρίου. Την τελευταία ημέρα θα πραγματοποιηθεί ανοιχτή συνάντηση και οι συμμετέχοντες θα παρουσιάσουν την δουλειά τους στο κοινό, στους καλεσμένους και τα μέλη του Depression Era.
Διδάσκοντες
Σπύρος Στάβερης
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1952. 'Εχει διπλή υπηκοότητα, ελληνική και γαλλική. 
Σπούδασε Ιστορία στο Πανεπιστήμιο Paris VII, καθώς και στην Ecole des Hautes Etudes 
en Sciences Sociales. 
'Εχει συνεργαστεί με τον διεθνή και τον ελληνικό Τύπο. 
Είναι μόνιμος συνεργάτης της εφημερίδας LiFO (έχοντας εργαστεί παλιότερα σε όλα τα έντυπα που εξέδωσε ο Στάθης Τσαγκαρουσιάνος - O1, Εικόνες του Κόσμου, Symbol...) 
Συμμετέχει στην κολλεκτίβα Depression Era, στο πρακτορείο Fos-Photos και εκπροσωπείται από την γκαλερί Elika στην Αθήνα.
Πρόσφατες εκθέσεις :
Εκθέσεις Depression Era (Μουσείο Μπενάκη 2014, Παρίσι, 2013)
Συμμετοχή στην έθεση "Ναυτίλος" του Υπ. Πολιτισμού στις Βρυξέλλες (2013)
Αναδρομική έκθεση "'Ενας κόσμος χωρίς περιθώρια" στο Μουσείο Φωτογραφίας 
της Θεσσαλονίκης (2011)
Ατομική έκθεση στην γκαλερί Elika (2011)

Γιώργος Μουτάφης
Ο Γιώργος γεννήθηκε στην Αθήνα τo 1977. Είχε την πρώτη του επαφή με τη φωτογραφία στο εργαστήρι του 18+. Το 2006 παρακολούθησε μαθήματα φωτογραφίας στην σχολή Focus και το 2013 σπούδασε Digital Film Making στη SAE Athens. Έχει καλύψει τις πιο σοβαρές ανθρωπιστικές κρίσεις και συγκρούσεις των τελευταίων ετών σε περισσότερες από 20 χώρες σε όλο τον κόσμο, στη Μέση Ανατολή, τα Βαλκάνια και την Αφρική. Φωτογραφίες και κείμενα του έχουν δημοσιευθεί σε περιοδικά όπως το Newsweek, NewYorker, ΤΙΜΕ, Courrier International, Le Figaro, Polka, Die Zeit, Spiegel, Guardian, Al Jazeera, CBS (60MINUTES), CNN, BBC και VICE. Συνεργάζεται τακτικά με διεθνείς ανθρωπιστικές οργανώσεις όπως οι Γιατροί χωρίς Σύνορα, οι Γιατροί του Κόσμου και η Διεθνής Αμνηστία και έχει αφιερώσει τα τελευταία οχτώ χρόνια σε ένα πρότζεκτ για τη μετανάστευση, με επίκεντρο τα επικίνδυνα μονοπάτια που ακολουθούν οι μετανάστες προς την Ευρώπη. 
Έχει βραβευθεί αρκετές φορές για τη δουλειά του.
2014 - Press Freedom Award / Reporters without Borders
2013 - PX3 , People-Bronze Medal
2013 - Finalist, Vilnius Photo Circle
2012 - Finalist, Vilnius Photo Circle
2012 - PX3 ,General News-Gold Medal
2012 - PX3 ,General News-Bronze Medal
2012 - PX3, People- Bronze Medal
2012 - Shortlist, Sony World Photography Awards
2010 - 1st prize Vilnius Photo Circle
2009 - Finalist, Vilnius Photo Circle
2009 - 1st prize Young Greek Photographers Contest/Kythera
2009 - Finalist, Luis Valtuena Humanitarian competition
2009 - Nominated, Joop Swart Master Class.

Το εργαστήριο υλοποιήθηκε με δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

Back to Top